Taas olen selättänyt yhden mulle uuden kirjontatavan eli Karjalan kirjonnan. Tämä on oikeasti kaitaliina, mutta taitoin sen noin, että näkee molemmat päät samanaikaisesti. Reunojen ompelu vielä puuttuu kun en tiedä miten sen laittaisin. Oiskohan kellään mitään ehdotusta?



Tämä on jommankumman nuoremman siskoni kouluaikainen käsityö varmaan tuolta kohta 40vuoden takaa, joka oli jäänyt kesken tuon toisen pään verran. Lankakin siinä on eriväristä ja tuo vaaleampi ohuempaa. Minä kirjoin siis tuon vaaleammalla olevan pään. Reunat olikin jo tehty. Olin tätä jo muutaman kerran aikaisemminkin katsellut, että pitäisi saattaa liina valmiiksi. Nyt uutenavuotena sitten otin ja päätin tehdä. Olenhan minä tähän kirjontaan alkeet saanut pari vuotta takaperin kansalaisopistossa, mutta se oli niin pieni tilkku johon sitä harjoiteltiin, että se oli helppo. Vaan tämä ei ollutkaan, kyllä moneen kertaan laskin työn käsistäni ja otin uudelleen.

Tuo tummempi on siis siskoni tekemä ja oli vieläpä ihan oikeinkin, samanlaista molemmin puolin. Minä taas en meinannut saada samanlaiseksi en sitten millään vaikka tiesinkin miten niitä pistoja tehdään. Se mua ihmetytti, että siskoni oli saanut ne pistot menemään. Kumpikaan siskoni ei harrasta mitään käsitöitä. Oliskohan kuitenkin opettajan tekemä koko pistely? Minä itse en ollut kansalaiskoulussa käsityöryhmässä, etten tiedä josko siellä olisi tehty noin vaikeaa.

Siinä se meni muutama päivä kun minä tein ja purin ja tein ja purin, vaan periksi en antanut. Vähän siinä tökki taas tuo sininen lanka, jos olisi ollut punainen, niin sehän olisi valmistunut mitä pikemmin. Tuossa kuviossakin tuo X:n mallinen oli vaikeampi kuin tuo toinen. Tästä innostuin niin, että nyt täytyy kyllä hakea jostain vaikeampi malli ja tehdä punaisella, tulee sitten mielivärilläni.

Viimeviikolla tuli postilaatikkooni yksi ihana arvontavoitto. Minäkin osallistuin syksyllä Lapaskuuhun ja siinä olleen kahden arvotun palkinnon toinen onnekas olin minä. Tämä oli Lapaskuun emännöijän eli Helmiksen lahjoittama. Hän jo vinkkasikin kommentiloorassani, että huovutukseen sopii tuo lanka hyvin. Nätti tuo rätti kun on minun väriäni, 2 Fazerin suklaapatukkaa ja saippua vielä pussissa. Tämä oli niinkuin myöhästynyt joululahja vaikka tiesinkin sen tulosta. Assistentti tuossa tarkasti paketin ja hyväksyi.



Kiitokset kaikille edelliseen kommentoinneille. Meillä on kaksikin liiketunnistimella varustettua valoa, mutta eipä niistä yöllä nukkuessa mitään apua ole, pitäisi olla myös kamera, joka kuvaisi yötä päivää.