Tuossapa ongelman ydin onkin. Ostin eilen kaupunkikierroksellani ihanaa Pirtin Kehräämön kampalankaa. Väri ei ole lähelläkään sitä kuvissa mitä se on oikeasti luonnossa. Se tumma liila mikä on mun juhla-asujen pääväri ( paitsi ettei mulla ole yhtään senväristä iltapukua), sitä tää lanka on. Sieltä se Tukkipuodin hyllyltä vinkkasi, että osta minut. Heti syntyi ajatus, että miksi se halusi, mutta sitten tuli jakomielitauti.

Piti esittelemän myös tuota lankakerää, joka on käsin keritty. Se ei tuossa oikein ole edukseen, mutta tumma lanka on muutenkin vaikea kuvattava. Joku on joskus ihmetellyt, miten saan käsin tehtyä niin tasaisen kerän, niinkuin se olisi koneella keritty. Olen sitäkin harjoitellut koko pienen ikäni. Äitini teki aina tuollaisia keriä, hän sanoi, että villalankaa ei saisi koskaan keriä semmoiselle pallon muotoiselle tiukalle kerälle. Sieltä minä olen oppini saanut.



Eilenillalla siis aloitin, kun puikkojahan mulla oli tietysti mukana enemmänkin. Ohjetta ei vielä ollut tiedossa siinä silmukoitten luontivaiheessa. Loin 48s puikoille 2½ ja tein tuon resorin 1o,1n ja oikean silmukan tein kiertäen eli takareunastaan. Tässä vaiheessa oli ajatuksena joku pieni palmikkoryhmä tuohon käden päälle, mutta pitsineule vei voiton. Koskapa olen täällä reissunpäällä, niin eihän mulla mitään tulostettuja sormikasohjeita ole mukana. (Pari huivin- ja sukan ohjetta kyllä.) No nettihän toimii täälläkin, kun on tyttären läppäri pöydällä. Sieltä ohjetta hakemaan, ensin tietysti peukalokiilan teko-ohje ja sitten Garnstudion sivuille. Voi kun meinasi mennä koko ilta kaikkien ihanien mallien ihasteluksi. Otin sieltä vaan tuon kämmenselän ohjekuvion. Onkohan tämä sama kuvio, millä moni on tehnyt sukkia, tuntuu tutulta.



Ei tuo kuvio oikein näy, mutta otetaan uudet kuvat, kunhan saan valmiiksi. Olen muutaman sormikasparin neulonut joku vuosi takaperin, tein ihan perusohjeella. Niin minä olen sitä mieltä, että sormikkaat on vaikea neuloa, kun siinä on niin monta osiota. En osaa ihan ulkoa jakaa niitä sormiosuuksien  silmukkamääriä, täytyy luntata vaikka Käspaikasta, niinkuin tuon peukalokiilankin tein.

Huivi on edennyt jonkunverran, mutta vaihtelu virkistää, kun saa välillä tehdä jotain muuta.

Harjoittelin samalla tuota linkittämistä, siksi noita linkkejä on niin monta. Kun jonkun asian oppii, niin sitä pitää kokeilla sitten monta kertaa peräkkäin.

Niin eipä tuo otsikko ole vieläkään saanut vastausta, mutta kun oikein ajattelen, niin kyllähän sormikkaat enemmän lämmittää kuin kynsikkät. Lankaa on riittävästi ja ylikin, joten vaaka painuu siten sormikkaiden puoleen. Ja eikun jatkamaan.